lørdag 2. juli 2011

Rosen 'Stanwell Perpetual'

'Stanwell Perpetual', jeg så den første gang i Oslo, på hageGals forumstreff i 2009. Jeg falt fullstendig for fargen, duften og det med perpetual - noe som bare fortsetter, og fortsetter, og fortsetter ...

Jeg kjøpte rosen i fjor, og liten og puslete har den vært. Mannen, som er kjempeflink å klippe plenen, liker ikke små puslete ting. I alle fall ikke når de brått og uventet dukker opp akkurat der som han kommer med maskineriet. Men den stakkars puslingen har klart seg gjennom vinteren, og den har overlevd mannens brutale fremferd og i år var den først ute og gledet meg med sin skjønnhet. Takk og pris! Og nå er den begynt å strekke på seg også. Det eksemplaret jeg så i Oslo var omtrent 150 cm høyt og hadde en vakker rund form, med en 'krone' på sikkert 2 m i diameter.

Her er noen fakta fra Damms store roseleksikon:
Pimpinellifolia-hybrid med damascenatrekk - små, grågrønne blader og et tykt dekke av torner
Uidentifiserte foreldre, funnet som spontan frøplante i en landsby i Storbritannia i 1838
Blomsterstørrelse 8 cm
Sterk, søtlig duft (orn'tlig roseduft!)
Blomstrer tidlig, og kontinuerlig til frosten kommer
Høyde/bredde: 2 m/1.5 m
H6 - H7

Videre står det blant annet:
Planten bruker tid på å etablere seg, men trives i dårlig jord og krever minimalt med beskjæring mens den bygger seg opp (akkurat slik jeg opplever den). Rødbrune nyper uten frø.

Jeg gleder meg til den blir voksen :-)

2 kommentarer:

Kristina sa...

Hejsa! Jeg blev også betaget af denne rose, har købt 5 stk til en flot rosenhæk,som skal dække udsigt fra naboen. Jeg synes den dufter vidunderligt. Gad vide, hvor hurtigt den gror?......

Mange varme rosenhilsner fra Danamrk

nefertiti sa...

Det vet jeg ikke, Kristina, men håper den kommer fort opp i litt høyde. Jeg trenger også litt beskyttelse fra veien som går forbi. :-)