lørdag 11. oktober 2008

Ryddedag

I dag ryddet jeg drivhuset mitt.

Min mann hadde slengt alle plastpotter og alt redskap som jeg hadde rigget meg til med på et arbeidsbord, inn i drivhuset. Det er bare et lite veggdrivhus, så det var smikkfullt.
Der som jeg har hatt disse tingene er det nå stablet ved så vi har til hele denne vinteren og antagelig litt til.

Jeg kastet sånn bortimot hundre plastpotter og beholdt like mange, så det var forsåvidt på sin plass med en opprydning.

Etterpå fikk jeg renset alle løkene mine. Jeg har levd i den troen at jeg hadde hengt de pent til tørk og merket dem forsvarlig, men den gang ei. Noe var merket, og noe var buntet pent sammen, men jobben var langt fra noe å skryte av. Det meste av løker var bare slengt side om side i bøtter.

Jaja, jeg ser på bildene fra i fjor at fargene stort sett var i de samme nyansene, så jeg tror egentlig at jeg kan sette dem ned uten at det blir fullstendig fargekrasj.
Ikke alle løkene var store nok heller. Tenker jeg tar et utvalg av de fineste og setter i bedene, og så lager jeg meg en pallekarm med det resterende. Kommer de opp har jeg til snitt, hvis ikke så kan jeg kanskje få feitet de opp til neste sesong...?

Krokusløkene som jeg hadde i altankassene i fjor var i alle fall lett gjenkjennelige, og de så veldig fine ut. Jeg har satt de løkene igjen og gleder meg til å se blomstringen til våren igjen. Veldig fint å ha de tidligste blomstene utenfor kjøkkenvinduet - da fikk vi sett på de flere ganger om dagen, og de sto jo også ganske lenge.

Konklusjon etter dagens dont er altså: Jeg må ut og kjøpe løk!!

2 kommentarer:

Elisa sa...

Hihi, får alltid plass til nye løk, ja! Sjølv er eg skeptisk til å plante løk med tanke på udyra som frekventerar hagen. Gidder i alle fall ikkje kjøpe tulipanar til full pris berre for å fylle opp hjortemagen. Men kanskje eg tar et raid når det blir salg!

TITAN sa...

Godt du har en ryddig mann som tar tak når veden skal i hus - så fryser du ikke denne vinteren heller.