fredag 4. september 2009

Hvorfor det, da?

Hvorfor ser eiken sånn ut, enkelte år?
Den blir sånn nesten hvert år litt ut på sommeren. I fjor derimot skjedde det ikke. Da var den kjempefin, med grønne, sunne blader. Finnes det noen forklaring på det, mon tro?


Min mann har stusset buksbommene. Alt avklippet har vi stukket - planen er at alle skal rote seg, for vi har planer om hekk både her og der.
Jeg stakk noen i fjor også; de klarte seg fint, så nå har jeg 20 småplanter til å komme i gang med. Men 20 små buksbom er vel ikke det samme som 20 meter hekk? Det må vel tre, fire til pr meter, tenker jeg. Så derfor krysser vi fingrene :-)

4 kommentarer:

Monsei sa...

Åhhh..så smart!! Det har jeg lest om før men ikke gjort det selv. Buksbom er jo ikke akkurat noen billig hekk. Skal jammen prøve;-))

Anonym sa...

De vokser sakte - men om dere planter med vid avstand - og så stikker avklipp mellom der igjen kommer det seg ganske raskt. NB - bux liker ikke plenrens ... har jeg funnet ut. Heldigvis ser det ut som den overlever.

nefertiti sa...

Ja, vi er innstilt på at den vokser sakte, men det får jo bare stå sin prøve.
Skal ikke gjøre det verre ved å gi den plenrens...;-)

Mariann S sa...

Artig med alt en kan få til ved å stikke greiner :) Når eg klipte sommarfuglbuska mi i vår, satte eg 15 greiner i jord. Alle 15 har fått røtter :) Har ellers stukket masse forskjellig med bra hell :)