søndag 14. februar 2010

Drømmer om våren

Dette bildet tok jeg for noen år siden.

Det er klart man drømmer om våren, man kan ikke annet.

Da gullebarnet og jeg var ute og gikk tur tidligere i dag, måtte vi innom hagen til nabokjerringen. Der satt nemlig pusen i solveggen og vasket og pyntet seg.
Mens vi satt der og godsnakket med ham og klødde ham på magen, oppdaget vi en snøfri flekk under hekken like bortenfor. Jeg måtte selvsagt bort og ta den nærmere i øyesyn.
Og hva skuet mitt øye? Jo, massevis av små spirer! Jeg aner ikke hva det var, men samma kan det være.
Tegn til liv, tegn til vår, tegn til at alle vinterens drømmer snart skal oppfylles.

Nå i kveld har jeg priklet tomatene og agurkene. Jeg har satt spirene i en blanding av såjord og perlite, så får jeg heller se om jeg ikke får fatt i noe gjødsel sånn etterhvert. Satte alt sammen ned i kalde kjelleren foran vinduet. Satte opp en leselampe jeg fant på roterommet. Hvorvidt det har noen hensikt med en sånn lampe er jeg heller usikker på...

Gleder meg til å ta fatt på en ny uke i morgen :-)

3 kommentarer:

Mari Anne sa...

Så godt å høre at våren er på vei, i alle fall for noen.

Så lenge lampa har lysstoffrør, og ikke glødelampe, vil den fungere som plantelys. Lysstoffrør kan man få kjøpt med vanlig sokkel. Da kalles de ofte sparepærer.

Tonerose sa...

oj, så herlig bilde du har tatt!! (for noen år siden) det var vakkert!! ...og jepp, jeg gleder meg også skikkelig til våren!!

Ønsker deg en herlig uke! :o)

Berit sa...

Jeg har observert krokusspirer i sunnmørshagen i helga, det begynner å bli noe få snøbare flekker der. Er det ikke herlig!