mandag 20. september 2010

Liten skjønning


Se på denne lille skjønningen her. Jeg må ha sådd den selv en eller annen gang. Potten fant jeg for bare et par uker siden, helt bortgjemt i 'barnehagen', bare flaks antakelig, at jeg fikk med meg blomstringen. Den er ikke mer enn 15-20 cm høy, utrolig søt ved siden av sinkbøtten. Om den har noe navn og nummer, så er nok det tapt, men jeg håper dette er en som blomstrer flere år. Digitalisene pleier jo ikke akkurat å være forsiktig når det gjelder å spre frøene sine :-)

2 kommentarer:

Alt godt sa...

Nydeleg! Ja, vi får krysse fingrane for frøplantar til neste år. Du får ikkje vere for ivrig med lukinga, då... ;-)

Unknown sa...

Nydelig er den ja:) Vær obs på at om den går i frø kan den være pollinert av andre sorter, og resultatet kan være annerledes en morplanten. Også vet man aldri helt hvor de dukker opp. Mine har dukket opp helt andre steder enn jeg hadde dem, og et par år var de helt borte... (eller at jeg ikke var klar over bladrosettene) Neste år vil frøene danner bladrosetter og blomstre først om to år fra nå. Men det er jo vel verdt å vente på om man ønsker flere. Om du vil ha den igjen på samme sted, og sikre deg sorten er det lurt å ikke la den gå i frø.
Spennende da:) Lykke til:) Klem