torsdag 19. mai 2011

Rosen 'Graham Thomas'


Denne rosen er det lenge siden jeg gikk til anskaffelse av, ja, det er faktisk så lenge siden, at det var på den tiden da jeg trodde at jeg bare skulle ha en - 1 -rose i hagen. Og at jeg derfor måtte tenke veldig nøye gjennom hvilken jeg valgte! Kan du tenke deg? Men det beviser jo bare hvilken forsiktig type person jeg er ;-)

Men Austinrosen var et godt valg. Den har nydelige, koppformete og velduftende blomster. Den står fint i bedet med bladverk som er matt grønt. Den er litt løs i kronbladene, så den er kanskje ikke den beste til snitt, men jeg har da tatt inn uendelig mange buketter av den allikevel. Rosen kommer ganske tidlig, og den står langt utover høsten, og blomstrer nesten kontinuerlig.

I Damms store roseleksikon står det:
Austinrose, buskrose, 1983
Foreldre: frøplante x (Charles Austin' x 'Schneewittchen' frøplante)
Sterk, fyldig duft. Remonterer bra.
Høyde/bredde: 1.75 m/1.75m
H3

Videre står det blant annet:
Denne rosen er et ikon. 'Graham Thomas' hedrer mannen som mer enn noen annen arbeidet for å gjøre gamle roser populære igjen på 1900-tallet.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Det er en helt nydelig farge da,
det er jo mye glede i den når den blomstrer nesten hele sommeren.
Ha en fin dag, Marit.

nefertiti sa...

Ja, denne har jeg virkelig hatt mye glede av!

Berit sa...

Meget, meget vakker! Men jeg går ut fra at du har kommet forbi 1 rose i hagen-stadiet? ;)

nefertiti sa...

Ja ... det har jeg, Berit! :-)

Mariann sa...

Flott rose. Denne har jeg hatt endel år. Men hos meg var den en av de som ikke klarte siste vinter.

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Denne rosen har jeg også vurdert og vurdert og vurdert. Og vurderer enda! Den er nydelig. Må finne en egnet plass. Når tror jeg jeg vet hvor!!! Joho:)

Linnemi sa...

Vil ha. VIL ha. ;)

Linnemi sa...

Vil ha. VIL ha. ;)