mandag 9. mai 2011

Ryddet og pyntet

Jammen er det deilig med mandagsfri! Jeg nyter hvert sekund, skal jeg si deg :-) Så snart ungene var ute av døren i dag, var jeg klar, med en stor kopp kaffe i den ene hånden og en spade i den andre. Kaffen først, litt spaning og mysing, litt snusing og så var jeg i gang.

Bedet ved veien er veldig fint nå, med forskjellige primula og aurikler. Noen røde tulipaner dukker også opp hvert eneste år, det ser ikke ut som om vedkommende som satte dem hadde noen plan - de står litt i hytt og pine, og fargen er jo egentlig feil i det bedet. Eh, jeg bryr meg overhodet ikke, det er farge, det er fint, og jeg hadde sikkert tenkt at bedet skulle være rødt den gangen de ble satt ned ... Og så kommer det opp akkurat passe mengde med digitalis, og fem eller seks stokkroser er på gang også. Løytnantshjerte blomstrer om ikke lenge, det gleder jeg meg til, for den er utrolig fin! Ellers er det kommet knopper på clematis montana, den er et syn når den blomstrer, selvom den foreløpig ikke er så veldig stor. Dette bedet fikk altså en skikkelig overhaling i dag.

Etterpå fikk jeg pyntet litt på New Dawn-rosene. Jeg må egentlig gjøre noe drastisk med dem, de henger ikke skikkelig på veggen. Må tenke ut noe lurt.

Før jeg måtte gi meg flyttet jeg disse plantene fra barnehagen, og ut i det hvite bedet. Der får de stå sammen med en del hosta, en hvit buddleja og en duftskjærsmin. Det blir fint:

Stachys byzantina
Clematis recta 'Purpurea'
Rodgersia podophylla, bronseblad
Scabiosa caucasica 'Perfecta'
Liatris spicata 'Floristan Weiss'

4 kommentarer:

RandiA sa...

Det var vel en trivelig mandag. (Og pass på dine fritillaria...jeg knertet en liljebille på min i dag)

Unknown sa...

Det blir en fin tid nå framover ,du har jo så mange fine planter og glede deg over.
Det er er deilig å få ryddet litt i bed og hage.
Kos deg Marit.

Parkvegens Hageglede sa...

Det høres ut som en skikkelig luksusdag :-) Ha en fortsatt fin uke.

Anne (Moseplassen) sa...

jeje, blomster er blomster, pøttsan om fargene ikke matcher helt, spesielt på våren, da er jeg bare glad for å se farger, punktum :D