lørdag 3. september 2011

Det blomstrer fortsatt


Selv om høsten er kommet, med regn og vind, så skjer det fortsatt noe i hagen. Jeg syns det begynner å bli kjekt nå når jeg endelig kan konstatere at jeg har noe som blomstrer hele sesongen gjennom.

Nå for eksempel, er det like før cimicifugaen - høstormedruen - blomstrer, den er forresten fin når den bare står med knopper også, på lange vaiende stilker.

Men hovedrollen akkurat nå har buddlejaen - sommerfuglbusk - både den lilla og den hvite. Fytte katta så vakre de er! Dufter gjør de, og er sommerfuglmagnet nr 1, ja, lever virkelig opp til navnet. De siste dagene når jeg har vært ute i hagen, så har luftrommet vært travelt traffikert :-)

Og så er det echinacea purpurea - solhatt, gentiana - søte - som ikke bare heter søte, men som er supersøt der de står under epletreet i knallblå positur, sedum - bergknapp - både rød og grønn, phlox og helenium - solbrud. Ved siden av heleniumene står en rød crocosmia - værhane - den er ennå ikke kommet i blomst, men er vakker og fargerik på høsten.

Og ikke å forglemme duftliljene, da. Acidanthera 'Bicolour Murielae', det ligger bilde av dem lenger ned på siden. Nydelige og duftende og passer godt i krukker. Så er de enklere å ta inn også, når frosten kommer.

Ja, da fikk jeg brukt den lille latinen jeg har inne, også. Hovedsaklig for å tøffe meg litt for en viss annen hageblogger ...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den hvite sommerfugelbusken har jeg også ,og ja den lever opp til navnet sitt for makan til magnet på sommerfugler .
Ha en fin søndag , Marit.

stallnilsen sa...

Ja, ka tru viss vi ikke hadde høst blomstrer i hagen, det hadde vært kjedelig, den hvite sommerfugel busken var kjempefin, sonn har æ aldri hatt, ha en fin søndag, hilsen Lisbeth ;O)