onsdag 26. juli 2023

Skjærsmin

 

Philadelphus

Min mann leste om duftskjærsmin, for mange år siden, og syns vi burde ha en. Så jeg kjøpte selvfølgelig planten til ham.

Problemet var bare at den ikke ville blomstre ... og det er jo litt dumt!

Så da flyttet jeg planten ut på landet til Mamma og glemte hele greia.
At jeg glemte den er ikke så rart, for den kom aldri i blomst hos henne heller. Men i det tilfellet kan årsaken kanskje være at den der - ooops -  gikk med i dragsuget etter slåmaskinen. Hva vet jeg.

Men så, fikk jeg besøk av en venninne, og hva hadde hun med til meg tror du? Jo, en skjærsmin, en philadelphus. Helt fantastisk, og se som den blomstrer!

Men hvilken skjærsmin snakker vi om, tro?
Den er jo hvit, men når jeg googler den, finner jeg ingen andre bilder som viser denne mørke rød/oransje midten på blomsten. 

PS: den dufter helt nydelig!

2 kommentarer:

Villrose sa...

Kan nok ikke hjelpe deg med navnet, men det var da bra dere fikk en som blomstret til slutt!
Her selv en gammel og diger busk med fylte blomster.

nefertiti sa...

Hei Villrose :-)
Ja, den fylte sto jo egentlig øverst på ønskelisten, men enn så lenge så nyter vi denne!