tirsdag 7. oktober 2008

Begynt å pakke ned sommeren

Ja, i dag har jeg så vidt begynt å pakke sammen.

Jeg har skåret ned alle cosmosene og de dahliaene som sto i pallekarmene. De som står i bedet skal få stå en stund til.
Knollene pakket jeg i torv og stuet vekk i garasjen.

Ellers så skar jeg vekk mye bladverk, både på gulerøttene og akeleiene. Det bredte seg sånn utover, og jeg visste at jeg hadde noen potter under der et sted. Nå er pottene kommet frem igjen i dagen, men ikke kul om jeg husker hva som er i dem.
Tror det er noen stiklinger av en eller annen busk der, og jeg vet jeg sådde noen frø av hvitrogn. Jeg har noen iriser som jeg sådde i fjor sommer og... husker ikke mer. Jo - stiklingen av hyllebærtreet var blitt stor og fin :-)

Jeg tok jacarandaen med inn i stuen, men agapanthusen lot jeg stå igjen ute. Kan den klare seg ute gjennom en vestlandsvinter, tro?

Uansett, etter hagedysten fikk jeg gått meg en rask tur før jeg måtte hente jentungen fra turning. Det var godt. Jeg har ikke vært så verst flink å gå tur i høst, men etter at det har regnet en del er det nesten umulig å holde skikkelig tempo når jeg går i marken. Derfor har jeg gått på banen ganske mye. OK det også, men det gir ikke den samme lisen for sjelen ;-)

Når jeg gikk fikk jeg i alle fall komponert et par tulipanbed. Jeg har ennå ikke hverken kjøpt eller satt en eneste løk. Skal sette det jeg har hatt i noen år, og supplere med det jeg får fatt i på salg når vi nærmer oss jul. Det har aldri vært noe problem å vente så lenge med innkjøpene, og vinteren pleier jo ikke å komme før i februar uansett...
Det er bare én type tulipaner jeg må bestille. Åh, det MÅ jeg huske. Jeg må finne det bladet jeg så dem i. De var røde med lysegrønne støvbærere *siklesikle*

Ingen kommentarer: