mandag 13. april 2009

Rosen 'Aloha'



R. 'Aloha' var min første rose. Den sto her da vi overtok huset etter mine svigerforeldre. De kjøpte den på begynnelsen av 1980-tallet.
Den er en rose som aldri skuffer. Selv da jeg var ny hageeier, og ikke ante noenting om hverken beskjæring eller gjødsling, kom den med et fantastisk blomsterflor, kraftig, grønne, læraktige blader og en helt ubeskrivelig duft. Og den tåler godt en regnfull sommer. Jeg holder min lavt - ca 1,5 m - men den kan bli 2-3 meter høy.

I forbindelse med at vi bygget om huset, og dermed ble nødt til å gjøre noe med hagen også, måtte vi flytte disse rosene. De sto helt inntil sørveggen, i ganske grunn og skrinn jord. Jeg grov dem opp, saget over røttene og fikk noen gode rotklumper med. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med dem - de var tre stykker. Mine svigerinner kom tilfeldigvis innom akkurat da jeg holdt på, de hadde lyst på denne rosen de også. For dem representerte den jo masse gode sommerminner. Resolutt tok jeg øksen og delte de tre rotklumpene i mindre deler - hvorpå alle fikk tildelt noen eksemplar. Og det gikk helt fint!
Nå er jeg lykkelig for at jeg ikke tok livet av den i min galskap. 'Aloha' er den rosen som gir mest i løpet av sommeren - ja, den blomstrer faktisk i ett, frem til jul.

R. 'Aloha' har sitt opphav fra Boerner, USA, 1949
Foreldre er 'Mércedès Gallart' X 'New dawn'

Ingen kommentarer: