torsdag 13. mai 2010

Award

hildeG har sendt utfordringen/awarden videre til meg, blant andre. Sånt er jo alltid kjekt :-)
Jeg tar det i en to-gang - prøver meg på spesialvrien i kveld, og sender den videre ved en senere anledning. Det må vel være helt greit, vel...?


1. Hvorfor hager du?
- Jeg ble en hager omtrent to sommersesonger etter at vi hadde kjøpt svigermor sitt hus. Jeg hadde egentlig en hager et sted langt inni meg fra før - jeg hadde en hel masse bøker om hage - men jeg hadde aldri satt den siden fysisk ut i livet.
Helt til jeg en dag oppdaget at hun sto og grov i sine gamle bed, som jeg ikke hadde gjort noe annet enn å se på med et nærmest vettskremt blikk... I alle fall - det var da jeg kom meg ut. Det var i 1996, og siden har jeg vært der.

2. Hva hadde du sagt eller gjort dersom du kom hjem fra ferie og fant ut at en “reality”-serie på TV hadde omkalfatret hele hagen din?
- Hvis alle plantene mine fortsatt hadde vært der, om enn på et annet sted, så tror jeg faktisk at det kunne funket. Jeg er skikkelig dårlig på å skape volum i hagen, og innser at jeg trenger hjelp til akkurat det. Og hvis de i tillegg hadde klart å finne en god løsning på skjerming mot naboen i sør, så hadde det vært *helt konge*

3. Hvilken plante begjærer du aller mest – hvilken er på sikletoppen akkurat nå?
- Nå er det peoner, eller pioner, eller hva det nå heter på riktig. Jeg har tre staudepeoner og en trepeon i hagen som jeg ennå ikke har sett i blomst, men jeg trygler om at i år, i år... Og så gleder jeg meg til høsten, for da kommer det noen til, helt fra Kina :-D

4. Hvilken plante er du hittil blitt mest glad over å se igjen etter vinteren?
- Jeg ble veldig, veldig glad da høstormedruen, cimicifuga racemosa 'Brunette', dukket opp. Jeg har ønsket meg den i mange år, og forsøkt å så den to ganger, selv, uten å ha hellet med meg. I høst så jeg den på salg, og slo selvfølgelig til.

5. Hva har du i drivhuset?
- I drivhuset har jeg ikke noe spennende, tror jeg: kryddertagetes, div. nicotiana, div. lathyrus, gul digitalis, kleopatras nål, squash. Foran vinduene i stuen, som også fungerer som drivhus om sommeren - fjo - har jeg tomater og agurk.

6. Hva er det mest plagsomme du har i hagen og hvorfor?
- Hehe, det må være mann og barn. Fordi de vil spille fotball *urk* Men når de er der uten den ¤#/"& ballen som fyker rundt overalt, så syns jeg det er koselig å ha dem der.

7. Hva er du mest stolt over i hagen?
- Jeg er stolt over at bedene mine som oftest er luket og fine. Og så er jeg stolt over de flotte stokkrosene langs garasjeveggen.
I tillegg begynner det å komme opp noen murer som er verdt å skryte litt av. De er det min mann som skal ha æren for.

Det var det. Det er noe av meg i hagen.
Nå er det langhelg og jeg ser frem til å bruke den mye. I dag grillet vi ute for første gang i år. Det er fine tider vi går i møte.

Ingen kommentarer: