tirsdag 25. mai 2010

Trøsteshopping


Det er kaldt og ilt ute, og vi liker det slett ikke!

I går var det fotballkamp for Storeflinkejenten, og jeg benyttet første omgang til å besøke hagesenteret.

Jeg har gått en stund nå og lurt på hva jeg skal gjøre med den ca fem meter lange glippen mellom en nabos garasje og vår hekk. Akkurat i den glippen står nemlig en annen nabos tørkestativ.

For noen år siden satte vi ned to sypresser der, de har vokst og blitt store og dekkende, men den ene tok kvelden i fjor og den andre ga seg nå i vinter. Jeg tror det går et dragsug med nordavind akkurat gjennom den glippen.

I alle fall - på mannens oppfordring kjøpte jeg en philadelphus coronarius - en duftskjærsmin - for han har nemlig lest et sted at den er deilig duftende. Og det er den jo.
Jeg har ønsket meg duftskjærsmin lenge, men ikke visst akkurat hvor jeg skulle ha den. Nå prøver vi å sette den i glippen inn til naboen. Den skal kunne bli to og en halv meter høy og like bred, og det passer jo fint.

Så fant jeg ut at jeg ville ha en sølvbusk sammen med skjærsminen, jeg likte så godt det sølvgrå bladverket. Men den fikk jeg ikke tak i. Heldigvis kanskje, for den sprer seg visst noe voldsomt.
Dermed endte jeg opp med en buddleja davidii 'White Profusion', en sommerfuglbusk. Den skal få vokse litt villere enn den lilla jeg har lenger inn i hagen. Og jeg gleder meg virkelig til å få en duftbombe i den delen av hagen, også.

Det kan jo hende at de ikke vil tåle trekken, disse også, men vi krysser fingrene og håper at det går fint.

4 kommentarer:

Elsa sa...

Trøsteshopping er absolutt tingen når værgudene ikke er noe snille med oss;)
Selv har jeg trøsteshoppet på nettet i det siste..

Villrose sa...

Dette hørtes jo ut som veldig gode valg!

Har selv en stor, gammel duftsjasmin på et sånt "bakimellom"-sted, og den løfter opplevelsen av passasjen noen hakk...

Mariann sa...

Flotte planter du har valgt. Godt det finnes ting man kan trøste seg med denne kalde våren.

Linnemi sa...

Deilig duftende vekster begge to. :)