mandag 26. mars 2012

Når katten er borte

Trepeon
... danser musene på bordet - eller kjerringen tar seg friheter. Og det har denne kjerringen gjort. Når Mannen drar avgårde på den måten, så kan han bare ha det så godt!

Jeg har flyttet på både rosebusker og andre busker, og  trær også, for å prøve å få til et minimum av skjerming mot veien. Vel kan da ta sin tid før den blir så veldig effektiv den skjermingen, men så vet jeg i alle fall at den er på gang.

Har gjort:
Byttet ut rosene Stanwell Perpetual og Poppius med barlind, thujopsis, svarthyll og  svartsurbær.
Da blir skjermingen mot veien slik - fra nord:
Svartsurbær, mørkbladet prydeple, svarthyll, enda et prydepletre, to barlinder og en thujopsis og tilslutt et prydkirsebærtre.

På baksiden av disse, mot veien, blir det små åpninger som jeg skal fylle med vårblomstrende saker og snus. Primula, krokus og narcisser. Det gleder jeg meg til - det er så fint å ha langs veien om våren :-)

Rosene som jeg har tatt opp skal nok få et nytt sted å bo, men enn så lenge, så er det ikke bestemt hvor. Der hvor svarthyllen sto, befinner det seg nå en hortensia. Den har stått ute i krukke i vinter, så jeg tenker den kommer til å klare seg meget bra året rundt der den skal bo nå. Den får kompaniskap med en ginko biloba og trepeonen som er avbildet. Hmm ... Hvem bør stå fremst, tro, trepeonen eller hortensiaen?

Jeg fikk tre store krukker fri etter all omrokeringen, og der tenker jeg å sette noen roser: Barkarole, Mrs John Laing og Pegasus. De ser ikke ut til å ha det så godt der de står nå. Og jeg har lyst til å ha dem på altanen der vi spiser ute når været tillater det.

Nå er det natta, det har vært en deilig og effektiv helg :-)

6 kommentarer:

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Høres ut som en smart og fin skjerming! Men du må ta bilde så vi får se? Hvilken type snus har du tenkt å ha i vårbedet langs veien? Porsjons- eller sånn som bestefedre foretrakk? Skråtobakk?

Dersom du ikke finner noen plass til Stanwell og Poppius kan jeg godt adoptere dem;) Er faktisk på jakt etter begge!

Turid sa...

Hi-hi, kjent fenomen dette:)) Du var ikke å handlet litt også, sånn aldri så lite på gartneriet......?

Mathildes Eden sa...

Fliiink pike! Det er bare til å kjøre på når mannen reiser rundt hele verden på den måten. Så blir det en ny hageverden for han når han kommer igjen! Og i kveld kommer jeg bort med saks og sag.....!!!!!!!! Og det med snusen...du får vel plante litt nicotiana og cosmos tenker jeg!

Vivishagerom sa...

Så flink som du har vært!

Ønsker deg en fin kveld.

nefertiti sa...

Ja, jeg var litt effektiv der ;-)

Men nå viser det seg at de små åpningene mot veien ikke er så små allikevel. tror faktisk at både stanwell og Poppius skal få flytte tilbake dit.

Kommer noen bilder ettehvert, tenker jeg. Må jo vise hva Mathilde har gjort med saksen og sagen sin også ...

Ranten sa...

Full i energi skjønner jeg :)Jeg går foreløpig rundt og bedriver virituel planlegging. Alt skjer i hodet og ingenting i hagen. Men! Jeg nyter våren :)