lørdag 5. mai 2012

Knopper

Clematis 'Macropetala'
I dag den 30. mars, klokken 10 formiddag, sprang den første Forsythia-blomst ut bak min rygg. I tre dager hadde jeg voktet på den største av knoppene - den liknet en gyllen hylse - for ikke å gå glipp av dette historiske øyeblikk. Og det skjedde da jeg et sekund skuet mot himmelen for å se om det ville bli regn. I morgen allerede er Forsythia'ens grener dekket av gylne stjerner. De lar seg ikke holde tilbake. Mest av alle har naturligvis syrinene skyndet på. Før du får sanset deg, har de omgitt seg med et utall av sarte, grønne småblad. Menneske, et vingesus lar seg ikke stanse! Og prydripsen utfolder sitt takkete og rynkete krus. Men alle de andre busker og trær venter ennå på et startrop "Nå" som skal lyde fra jorden eller fra himmelen. I samme øyeblikk åpner alle knoppene seg - og våren er her.
Utdrag fra Karel Capeks Et år i min hage

Jeg er vel ikke den eneste som i disse dager sniker rundt i hagen på jakt etter knopper. I dag oppdaget jeg til min store glede og overraskelse, at begge peonene i bedet under eiken, den ene plantet i 2008 og den andre 2009, nå endelig kommer med knopper. Ja tenk, SÅ lenge har jeg ventet og vært tålmodig.
Jeg tror det er en 'Bowl of Beauty' og en 'Nymphe'.

PS: Mannen tok på seg spanderbuksene og inviterte meg med på Gimle planteskole i Nordheimsund i dag ...

1 kommentar:

krepsemor sa...

Hagegleder er ikke som andre gleder, bare mye mye bedre :) Og knupper som dukker opp er det ultimate av alle oppdagelser, spør du meg! Du skvetter liksom til!
Kjekke gubben din, han vet hva som skla til!