mandag 26. november 2012

Har flyttet inn ...

... men ute går det fortsatt mot blomstring.

 

Et lite gløtt av sol, kombinert med noen få minutter til overs mellom oppdragene som privatsjåfør for de unge håpefulle, gjorde at jeg fikk med meg det som i disse dager foregår i ventebedet. Lørdag var jeg i hagen for første gang på ukevis.

Denne cyclamen coum hadde jeg med meg hjem fra forumtreffet i Kr.Sand i 2011. Jeg trodde den skulle blomstre om våren, men den har ikke hatt hverken blomster eller blader før nå, i slutten av november. Er ikke det rart? Er det noen av dere glupinger der ute som har peiling? Blomsterknoppene kommer vel til å fryse dersom det kommer frost til uken?!

Cyclamen coum har et utrolig fint bladverk, og jeg ville ikke hatt noenting imot det hvis denne ville spre seg i et bed!

Ellers så er det riktig som overskriften sier - jeg har flyttet alle de sarteste inn på planterommet. Bortsett fra oliventrærne og et par pelliser. De står rett utenfor døren, så om frosten kommer, så er det kjapt å få dem innendørs.

2 kommentarer:

Ranten sa...

Her hos meg er det cyclamen hederifolium som blomstrer men begge har kommet med blader. De er noen tøffinger så de tåler nok en frostnatt eller to :)

Anonym sa...

Fikk litt vårlige fornemmelser nå om dagen, når solen skinner og det blomstrer i hagen :-)

Bortsett fra at dagen er så kort, da, at man ikke kommer seg hjem fra jobb før herligheten ligger gjemt i mørket ...

Gode dager uansett!!

nefertiti