lørdag 21. juni 2014

Roser, roser og mer roser

'Aloha'

Det har vært en helt fantastisk blomstring hos meg i år1 Ja, faktisk fra tidligste vår har det vært noe på gang, noe å gå og kikke etter; hele tiden.

Og nå er det rosene sin tur :-)

Det har blåst kraftig hos oss den siste halvanne uken, og det har egentlig ikke fristet så mye å gå ut, men så har jeg vært nødt allikevel, for både klematisene, peonene og riddersporene holdt på å ryke til, så jeg måtte ut og binde opp og "spikre" fast ...

Og heldigvis, egentlig, for ellers hadde jeg ikke fått med meg den første roseblomstringen.


'Grace' Austin-rose
'Aloha' er en av mine fineste roser. Både duft, utseende og blomstringsperiode tatt i betraktning.







'Grace' er skikkelig yndig og søt. Nesten litt forsiktig og sjenert i fremtoningen til å begynne med, og så bare ER hun der!
'Graham Thomas' Austin-rose




















'Graham Thomas' er også en favoritt. Blomstene er helt perfekt runde, og sitter ganske godt selv i blesten.
Holder det gående til jul ...
'Honorine de Brabante' historisk rose
 'Honorine de Brabante' er perfekt. Den første som blomstrer av de storblomstrete rosene mine. 
Dufter himmelsk, og er et syn oppover veggen.

'Hot Chocolate'



'Hot Chocolate' har jeg ikke noe særlig forhold til ennå. Jeg kjøpte den i fjor eller forfjor, fordi fargen er veldig kul.
Men så har den hatt det litt kummerlig på grunn av vær og vind og liten lyst fra eierinnens side til å gå ut og ta ansvar ...

Men i år ser den ut til å komme fint, den har fått litt stell. Jeg skal bare ha litt ferie nå, så skal jeg finne en superfin plass til den når jeg kommer hjem igjen :-)
'Ispahan' historisk rose









'Ispahan' ble i utgangspunktet kjøpt  fordi jeg digget navnet. Ja, jeg vet, jeg er sikkert rar ... ;-)

Men det er et stilig navn, ikke sant?!

Den har veldig yndige, velduftende roser, og den blomstrerer ganske ivrig, også.

Kjempefin rose!
'Poppius' pimpinellifolia
 'Poppius' har jeg anskaffet meg fordi den får helt mørke nyper. Det er fint om høsten. 
Og så er den jo veldig fin når den blomstrer også, og den er en av de tidligste som kommer. Jeg har den stående langs veien, så alle som går forbi kan glede seg over synet.



'Stanwell Perpetual' pimpinellifolia


'Stanwell Perpetual' kjøpte jeg etter å ha sett den ved en hagevandring i Oslo for noen år siden.

I den hagen var rosen en ganske stor og kraftig busk, som blomstret voldsomt, og jeg ble forelsket med det samme.
Men den har skuffet litt her hos meg.
Jeg gir selvfølgelig ikke opp av den grunn - jeg ser bydende på den hver gang jeg går forbi, og nå tror jeg at den begynner å skjønne det etterhvert, at den må gi litt mer gass :-)



God helg, hagevenner!

2 kommentarer:

Eli Johannessen sa...

Hei! Så mange og flotte roser du har! Flott med navn på alle og din personlige relasjon til rosene. Slik er det også med meg, at det føles viktig hvorfor og hvordan blomstene finner veien inn i hagen.
Nyt dine roser! Mvh Eli (trivelitravel-blogg)

blooming home and garden sa...

Så mange vakre roser du har! Jeg er veldig glad i de historiske rosene, Stanwell Perpetual ser nydelig ut.

Mvh Ida