mandag 17. november 2008

Svar avgitt

1. Hvis du kunne, ville du leid inn en hagedesigner? Hvis nei, hvorfor – hvis ja: hvem?
Da vi hadde bygget om huset, og hatt en gravemaskin til å grave opp hele hagen, flyttet på trær og hevet halve plenen en meter, sto vi helt målløs og tom og så utover den sorte hagen. Vi ante ikke hva vi ville, eller hvor vi skulle begynne. Da var det kjekt å treffe på en hagedesignerstudent på jakt etter sommerjobb.
Hun satte seg ned sammen med oss et par kvelder, og vi snakket og bladde i bøker om blomster og trær. Hun laget noen fantastiske tegninger til oss. Vi har ikke fulgt planen slavisk, men den var uvurderlig når det gjaldt å få oss i sving. Og det var utrolig spennende å snakke med en som var så utrolig flink, både med å tegne en hage og kjenne til planter som passet her på forblåste Sotra.

2. Er du fornøyd med størrelsen på hagen din. Ville du hatt den større, mindre? Hvorfor?
Jeg ønsker meg egentlig litt større hage, fordi jeg har lyst på drivhus, kompost og høner. Og så har jeg lyst på flere rosebed, men det er det ingen andre i familien so ønsker seg :-/

3. Nevn minst to hagegale du misunner (ikke på noen negativ måte, da…) – og hvorfor(og ikke nødvendigvis for hagerelaterte ting, det er tross alt november…)
Jeg misunner ikke noen hagere spesielt, men jeg misunner alle dem som klarer å få til å bygge en frodig hage, hvor alle blomster og trær og roser ser ut som de alltid har bodd sammen...

4. Ville du flyttet hagen din til en annen klimasone hvis du kunne? Hvilken?
Nei, jeg er glad for at jeg bor akkurat her, men jeg kunne kanskje tenkt meg litt mer le for vinden av og til.

5. Hager du alene, eller sammen med din kjære? Hva bidrar han/hun med?
Jeg hager sammen med min mann. Han tar seg av plenen og muring og hellelegging og sånt, mens jeg lager bed, luker, sår og ja, alt som har med plantene å gjøre.

6. Hvorfor hager du?
Jeg begynte å hage for å ha noe å gjøre på når ungene satt i sandkassen. Siden har jeg ikke klart å gi meg. jeg elsker å rusle rundt i hagen, det er livet.
Jeg var nok hagegal før jeg fikk ungene også, jeg visste bare ikke om det ;-)

7. Ser du en åndelig/metafysisk dimensjon i hagen?
Åndelig? Jeg finner en fantastisk ro i hagen.

8. Har du begynt å glede deg til våren, eller gleder du deg mest til jul foreløpig?
Jeg gleder meg veldig til våren, men heldigvis skal vi feire jul først.

Ingen kommentarer: