søndag 26. juni 2011

Deilig, deilig hagesøndag!

Denne dagen har blitt tilbrakt ute. Jeg har gravd, spadd, luket, klippet, plantet, flyttet, solet meg og lest. Herlig!!

Jeg begynte med å gjøre ferdig prosjekt timiandekke-bak-lavendelhekken. Ja, jeg har jo begynt på det som skal bli en lavendelhekk langs hele hagegangen forbi mannen sin flotte gråsteinsmur. I fjor satte jeg ned lavendelen, og i går og i dag har jeg fjernet alt gresset innerst mot muren og byttet det ut med timian. Håper det blir enklere å holde nå(gressklipperen kommer ikke til bak, så jeg må klippe for hånd for å holde det nede).

Siden gikk jeg rundt med kantklipperen og tok alle bedkanter, slik at det var gjort når mannen kom med plenklipperen.

Etter å ha luket et par bed tok jeg fatt på rosebedet ved sørveggen. Jeg har ikke klart å få det til akkurat slik jeg ville ha det, men nå tror jeg faktisk det kommer til å bli bra. Jeg tok rosen 'Nostalgi' og fjernet; satte den bort i bedet på muren, mellom en svær hosta og dagliljen 'Strawberry Candy'. Så tok jeg de resterende rosene og grupperte tre og tre, før jeg satte ned alle fire dahliane i midten. Det blir fint; da har jeg samme rosa-lilla fargen over hele linja.

Så la jeg meg i datterens gamle jernseng som jeg har båret ut i solveggen. Jeg leste litt og sov litt, det fortjente jeg ;-)


Her er det klematisen 'Hagley Hybrid' som har fått visnesyken. Fanken og, altså! Den var så utrolig flott der den vokste opp i prydepletreet, og full i nesten helt klare knopper var den også. Irriterende det der! Nå vet ikke om jeg skal fjerne den, eller om jeg skal gi den et år til; den visnet jo i fjor også ... Forresten, så har 'Jackmanii' lidt samme skjebne, og hverken 'Miss Bateman' eller 'Multiblue' har kommet i det hele tatt i år. Hrmf!

Hagedagen ble avsluttet med at jeg luket gresstuster i grusplattingen og mannen gjødslet bed og plener - i morgen skal det nemlig begynne å regne igjen. Ekkelt!

Ønsker alle en fin uke, selv skal jeg jobbe alle dagene unntatt én, og da skal jeg sove, tror jeg :-)

3 kommentarer:

Mariann sa...

Denne helgen har vært bra, selv om minimumstemperaturen sist natt var 5,5 grader her. Helt utrolig. Heldigvis kom det seg utover søndagen og det ble en flott dag. Men nå regner det igjen.
Kjedelig med visnesyke på klematis. Jeg har mistet noen som stod i potter. Men Multiblue har klart seg. Den har ikke begynt å blomstre enda, så da går jeg vel glipp av de fylte blomstene i år.

Elisa sa...

Gårsdagen var knallfin! Hos oss var store og små ute heile tida og alle måltid blei inntatt ved hagebordet. Herlig.

Eg har gitt opp klematis. Dei kjem aldri igjen hos meg.

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Heldiggrisen du som fikk jobbe i hagen i går! Jeg tilbragte hele den fine søndagen på legevakten og deretter sykehuset sammen med min mor som var så uheldig å brekke foten grunnet min onkels elleville svingdansing...

Jaja. Det er gøy å forandre på hagen år for år. Flytte planter slik at de passer enda bedre sammen. Det er jo ikke alt som er like lett å se på forhånd.

Jeg sliter også med klematisene! Utrolig irriterende!!! De vokser og vokser og vokser, og akkurat når du øyner håp om blomstring bøyer de hodet og faller sammen som Geir Moen rett etter 200 meteren.