søndag 6. november 2022

Nytt bed planlegges

Vi har stengt oss inne bak en mur - og det er helt topp, det!
Nå går det an å nyte hagelivet uten å være nødt til å forholde seg til turfolket som passerer på utsiden. Det gjør det stort sett på ettermiddagene og i helgene, samtidig som vi er i hagen. Ja altså, det er ikke det, jeg unner alle turen, for det er virkelig fint å gå den.

Uansett, det er flott med mur, men det 'problemet' som samtidig har dukket opp, er at jeg har et bed som ligger på utsiden av den. Ved husveggen og langs veien. Det bedet har havnet i skyggen for solen, og det ligger jo nå ganske så i bakevja for å bli stelt også.

Nå lurer jeg på om jeg bare skal fjerne det meste av det som befinner seg der, og så bare gå for én plante. 

En plante som tåler alt; som breier seg så pass at ugresset holder seg borte, som tåler tørke (fordi bedet ligger under et takutspring), som tåler lange perioder med regnvær og mye vind, som er fin å se på og som blomstrer med litt farge. Og jeg tror jeg har funnet den: Bergblom, bergenia

Bergenia i en vestlandshage
 

Dette eksemplaret står i en av de gamle hagene her jeg bor. Den er liksom alltid frodig og fin, selv om den kanskje regnes som litt kjedelig. Men jeg vet ikke hvilken bergblom, eller bergenia, dette er. Det skal jeg forsøke å finne ut av, og så skal jeg gå løs på oppgaven first thing, til neste sesong. Kjekt å ha en plan! 

Kan det være bergenia purpurascens jeg har avbildet her?
Har du en bergenia du kan anbefale meg?

Fortsatt god søndag ønskes!

Ingen kommentarer: